Groep A'dam

Eigenschappen
Kunstenaars Wessel Couzijn
Ben Guntenaar (1922 - 2009) (Meer informatie)
Carel Kneulman
Shinkichi Tajiri (1923 - 2009)
Hans Verhulst
Adres Emmaplein
Wijk Willemsparkbuurt
Plaatsingsdatum 2021

GROEP A’dam

Amsterdam 1958-1961

SHINKICHI TAJIRI - WESSEL COUZIJN - BEN GUNTENAAR - CAREL KNEULMAN – HANS VERHULST

De vijf beeldhouwers die eind jaren vijftig Groep A’dam vormen, behoren tot
de belangrijkste vernieuwers van de naoorlogse moderne Nederlandse
beeldhouwkunst. Wessel Couzijn, Carel Kneulman, Ben Guntenaar en Hans
Verhulst besloten uit de machtige Nederlandse Kring van Beeldhouwers te
stappen en met Shinkichi Tajiri verenigden zij zich in Groep A’dam. Als jonge
kunstenaars deelden ze met elkaar het verlangen naar meer artistieke
vrijheid, passend bij de moderne wereld. Ze experimenteerden met vormen,
materialen en zelfontwikkelde bronsgietmethodes. Groep A’dam vormt een
brug naar de pure abstractie die in de jaren zestig opbloeide.
Het collectief streefde naar meer erkenning voor de moderne Nederlandse
beeldhouwkunst door in het buitenland te exposeren. Ze kozen de naam
Groep A’dam als verwijzing naar Amsterdam en naar de eerste mens Adam.
Maar zonder Eva. Het zesde beeld op het Emmaplein is van de Nederlands-
Amerikaanse kunstenaar Pearl Perlmuter, de echtgenote van Wessel Couzijn.
Van Groep A’dam was Perlmuter geen lid maar ze wordt wel gezien als een
van hun voornaamste inspiratiebronnen.
Beelden van deze vooraanstaande kunstenaars sierden jarenlang de mooiste
plekken van de stad zoals het Museumplein, maar verdwenen bij
herinrichtingen in depots. Het plan om als het ware een nieuw podium op het
Emmaplein te creëren ontstond op initiatief van de bewoners: Vereniging
Wonen Willemspark en wordt gesteund door Stadsdeel Zuid. In 1998 is het
beeld van Pearl Perlmuter als eerste herplaatst.

Plattegrond