Abstracte vorm en Man op kruk

Eigenschappen
Kunstenaar Liesbeth Pallesen
Adres Westerpark
Wijk Westerpark
Materiaal Brons
Plaatsingsdatum 1996

De opdracht voor een figuratief beeld en een niet-fuguratief object kwam voort uit het Structuurplan beeldende kunst Westerpark/Overbrakerpolders van Aart Wevers uit 1985. De combinatie van twee beelden was gesitueerd in het oude park aan de Haarlemmervaart.
Aan twee tweetallen kunstenaars werd een ontwerp gevraagd. Beide ontwerpen ontvingen grote waardering, waarna de eerste van Tolman en Pallesen voor het park werd gekozen. Het tweede ontwerp (van Rignalda en Dilworth) is op het Van Oldenbarneveldtplein gerealiseerd.

Van Tolman (Amsterdam, 1948) staat ook het beeld 'Capriccio' uit 1984 aan de Oostenburgergracht, hoek Oostenburgervoorstraat. Dat bestaat uit twee figuren in wankel evenwicht op een zes meter hoge zuil. En in Beltrum (gemeente Berkelland, Gelderland) plaatste hij in 1989 het beeld ‘Armworstelen’. Dit werk toont twee aan tafel zittende figuren die de ellebogen op tafel hebben geplaatst, de handen ineengeslagen hebben en aan het ‘armpje drukken’ zijn.
Ronald Tolman's beelden - maar ook zijn schilderijen en grafisch werk - hebben de mens als onderwerp. Expressionistisch vormgegeven mensfiguren die bezig zijn, in actie zijn.

'De man op de kruk' kijkt naar het abstracte ornament van Liesbeth Pallesen (Beverwijk, 1955). Haar oospronkelijk bronzen beeldje werd in 1995 gestolen. In opdracht is in 1996 het huidige ornamentje gemaakt.
Ook deze kleine plastiek is expressionistisch, maar met een geheel ander 'handschrift' dan de bronzen figuur van Tolman.
Van Pallesen is een tweede beeld in de openbare ruimte te vinden op het terrein van voormalige Wilhelminagasthuis in Oud West, een bronzen 'verpleegstersmonument' uit 1992.

Abstracte vorm en Man op kruk

Abstracte vorm en Man op kruk

Abstracte vorm en Man op kruk

Plattegrond