Oogstende boer en Meeuw

Eigenschappen
Kunstenaar Willem Coenraad Brouwer (1877 - 1933) (Meer informatie)
Adres Lekstraat, hoek Kromme Mijdrechtstraat. Hoek Gaaspstraat/Lekstraat en hoek Trompenbugstraat/Gaaspstraat
Wijk Rivierenbuurt
Materiaal Aardewerk
Plaatsingsdatum 1929

Deze gevelbeelden stellen twee boeren voor, de een vrolijk oogstend, de ander wanhopig omdat zijn oogst opgegeten wordt door vogels. De beelden verwijzen naar de tijd dat dit gebied in Amsterdam Zuid nog boerenland was.

Het derde werk laat een man in een roeiboot zien, die omringd wordt door meeuwen.

Brouwer was een zoon van Nicolaas Brouwer, hoofd van een lagere school in Leiden, en Antonia Coert. Hij volgde een opleiding aan de Teekenschool in zijn geboorteplaats. Van 1894 tot 1898 werkte hij in een atelier voor boekversiering en lettersnijden. Vervolgens vertrok hij naar Gouda, waar hij ging pottenbakken. Hij sloot zich rond 1900 aan bij de kunstenaarsgroep rond 't Binnenhuis. In 1901 richtte Brouwer een eigen keramisch bedrijf op in Leiderdorp onder de naam Fabriek van Brouwer's Aardewerk. De fabriek werd voortgezet door zijn zoons Klaas en Coen Brouwer.

Vanaf 1906 maakte hij ook bouwaardewerk en tuinkeramiek, een voorbeeld hiervan is het architecturale keramiek dat hij maakte voor het Vredespaleis in Den Haag. Hij wordt beschouwd als vernieuwer op dit gebied. Brouwer werkte samen met architecten als Berlage, Oud, Dudok en Wils. Hij was lid van de Nederlandse Kring van Beeldhouwers.

 

Kunstroute Zuid

In de jaren ‘20 en ‘30 van de vorige eeuw werd de stad in hoog tempo uitgebreid. Zo moest het Plan Zuid van Berlage meer ruimte bieden aan de stad, die uit zijn voegen barstte. Deze stadsuitbreiding werd gebouwd in de stijl van de Amsterdamse School, herkenbaar door expressieve vormen en versieringen. In deze bouwstijl werd kunst geïntegreerd in de bouwwerken. Kunstenaars kregen opdrachten voor sculpturen in onder andere gevels en bruggen. Het doel was om de gewone Amsterdammer ook met beeldende kunst in contact te laten komen, daarnaast ook met de waarden die in het werk werden uitgedrukt.

Voor een wooncomplex in de Gaaspstraat maakte kunstenaar Willem Coenraad Brouwer twee gevelstenen die de geschiedenis van het gebied laten zien. De ene steen beeldt een blije boer af, de tweede een verdrietige. De trieste boer ziet zijn harde werk verloren gaan door toedoen van hongerige vogels. De ander is vrolijk aan het oogsten.

Willem Coenraad Brouwer werkte veel met keramiek en richtte zijn eigen keramisch bedrijf op. Zijn werk is op diverse plekken in Nederland te vinden. Hij werkte niet alleen met Berlage samen, maar ook met architecten als Oud (de ontwerper van het Nationaal Monument op de Dam), Dudok (architect van flats in Geuzenveld) en Wils (architect van het Olympisch Stadion).

Cathelijne Blok spreekt in de podcast met Annick Mantoua, directeur van de Gezonde Stad, en Sem Roefs, voormalig stadsboer. Zij bespreken hoe er bijna honderd jaar na de plaatsing van het werk, in de nog altijd groeiende metropool Amsterdam ook ruimte is voor kleinschalige agrarische activiteiten en biodiversiteit.

Luister naar het verhaal achter deze schildering via deze link of onderstaande QR-code:

Oogstende boer en Meeuw

Oogstende boer en Meeuw

Oogstende boer en Meeuw

Plattegrond